לא כל הנוצץ זהב

שיבוץ יהלום

שתפו את הפוסט

  • יהלומים הם שם נרדף לעושר (ואושר), ותכשיטים משובצי יהלומים הם התכשיטים הפופולאריים ביותר מאז ועד היום. אבל לא כל היהלומים הם אותו דבר, גם אם העין הבלתי מקצועית אינה יודעת לזהות את ההבדלים. ואני מזמין אתכם לקרוא וללמוד קצת על סוגי היהלומים שיש היום.
  • ערכו של יהלום נקבע על פי ארבעה פרמטרים: CARAT, CLARITY, COLOR, CUT, או בעברית: קארט, בהירות, צבע וליטוש. הקארט הוא יחידת המאסה של היהלום והוא שונה מהקארט של הזהב המודד את מידת הטוהר שלו; הבהירות, שהיא, למעשה, מידת ה"טוהר" של היהלום, ונקבעת בהתאם לכמות היסודות האחרים שהתערבבו עם הפחמן והשאירו או לא השאירו בו "חותם" פנימי; צבע היהלומים משנה את מחירם, וברמה העקרונית, ככל שהיהלום "שקוף" ונטול  צבע יותר כך ערכו גבוה יותר, מלבד יהלומים נדירים בצבעים בהירים במיוחד; והליטוש, שהוא הגורם היחיד בקביעת שווי היהלום התלוי במעורבות האנושית בתהליך.המטרה של ליטוש היהלומים וחיתוכם היא ליצור ליהלום פיאות ישרות שיגרמו לעוצמת האור המוחזרת מהיהלום להתעצם. מדובר בתהליך מורכב שנדרשת בו מיומנות גדולה.צורות היהלומים מתחלקות ל- 9 צורות עיקריות:
  • יהלום עגול שהוא צורת החיתוך הפופולרית ביותר ליהלומים המשובצים בתכשיטים. הצורה העגולה מביאה את היהלום למקסימום ניצנוץ בזכות נוסחה מתמטית שנמצאה בתחילת המאה ה-20, והליטוש מתאים גם ליהלומים קטנים.
  • יהלום פרינסס הוא יהלום בחיתוך מרובע שהומצא על ידי יהלומן ישראלי, וזוהי הצורה הראשונה בה לוטשו היהלומים באופן מדעי. חלק מהיהלומים הם ריבועיים, כשכל צלעותיהם שוות, וחלק מלבניים, בהתאם לצורת האבן הגולמית. הניצנוץ החזק של היהלום המרובע נובע מריבוי זוויות חיתוך, המאפשרות גם הסתרה של חלק מהפגמים שעשויים להיות ביהלום.
  • יהלום קושיין הוא יהלום בחיתוך מודרני עכשווי, שאפשרי בזכות הטכנולוגיה המתפתחת. חיתוך הכרית מאפשר לשלב את הבסיס הריבועי יחד עם חיתוך עליון עגול, והוא נחשב לצורת חיתוך מבוקשת מאוד בשנים האחרונות, בעיקר בארצות הברית, לטבעות אירוסין "וינטאז'", ועבור יהלומים צבעוניים שהחיתוך המרובע מדגיש את צבעוניותם.
  • יהלום אמרלד הוא יהלום מלבני שצורת החיתוך והליטוש שלו הופכות אותו לשקוף ורמת הניצנוץ שלו נמוכה.
  • יהלום אובלי הוא יהלום אליפסי ומטרת החיתוך הראשונית בצורה זו הייתה בעיקר לרענן את הצורה העגולה. החיתוך האובלי הומצא בשנות ה- 60, והברק שלו מקסימלי רק בחיתוך מדויק השומר על פרופורציות מסוימות בין האורך לרוחב.
  • יהלום מרקיזה הוא יהלום מלבני, כאשר אורך היהלום כפול בדיוק מרוחבו, והוא אחת מצורות החיתוך הותיקות ביותר שיש לה תיעוד משנת 1600 לספירה. מדובר ביהלום קלאסי אשר עדיין שומר על פופולאריות גבוהה יחסית.
  • יהלום טיפה נקרא גם יהלום אגס, וצורתו מושלמת לשיבוץ בתכשיטים כמו עגילים ושרשראות. גם ליהלום הטיפה חייב להיות יחס מדויק בין האורך לרוחב כדי שרמת הניצנוץ שלו תהיה מקסימלית.
  • יהלום לב, כשמו כן הוא, ותהליך החיתוך והליטוש שלו דורש מיומנות גדולה מאוד. הלב הוא צורת חיתוך פופולארית בגלל הסימבוליות שלו ונהוג לשבץ אותו בעיקר בתליונים ועגילים.
  • יהלום רדיאנט דומה ליהלום המרובע, אך פינותיו מעוגלות. בדרך כלל יהלומי רדיאנט יהיו יהלומים צבעוניים, שערכם נמוך מערכם של היהלומים הלבנים, כיוון שצורת חיתוך זו מבליטה את צבעוניות היהלום.

פוסטים נוספים